Free international shipping on orders over $99

Information

Här hittar ni all information ni kan tänkas behöva! Hittar ni inte det ni söker så är ni varmt välkomna att kontakta mig.

Köpvillkor

Allmänt
Villkoren i detta avtal omfattar all försäljning från Nostalgihuset. Om inte annat överenskommits. Villkoren gäller i de fall Svensk eller annan lag inte föreskriver andra regler, vilka strider mot våra villkor. Privatkonsumenter lyder under Konsumentköpslagen samt Distansavtalslagen. Företag lyder under köplagen.

Priser och prisändringar
Lantproffsen förbehåller sig rätten att justera priser och data utan särskild förvarning. Priserna är i svenska kronor och inkluderar gällande moms, för närvarande 25%. Nostalgihuset bekräftar beställningen genom en e-postad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen genereras automatiskt av Nostalgihusets databas utan manuell översyn. Vid eventuella felaktigheter i t ex angivande av pris, leveranstid etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. På alla order tillkommer en frakt och i förekommande fall postförskottsavgift.

Delleverans
Skulle någon produkt vara tillfälligt slut i lager så förbehåller vi oss rätten att skicka de varor vi kan och sedan komplettera din order när vi fått detta åter i lager om ingen annan överenskommelse finns.

Betalning
Alla varor betalas genom den valda betalmetoden i kassan.

Leveranstid
Order eller produkter packas och avsänds normalt samma eller nästkommande arbetsdag. Leveranstiden är normalt 4-8 arbetsdagar från det att produkterna lämnat distributörens lager. Preliminära/obekräftade datum som presenteras på www.nostalgihuset.se skall anses som vägledande och kan förändras. Delleverans av order sker ibland från vår sida men medför då ingen ytterligare fraktkostnad för kund. Om leveransförsening uppstår meddelar vi Dig detta genom e-post. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen exempelvis då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss.

Förändring och avbeställning
Förändringar av order är möjliga så länge ordern inte gått till plock, detta kan ske via mail, med detta medför en risk att ordern hinner effektueras under den tid det för oss att hantera ditt mail. Status ”Levererad” eller ”Färdigbehandlad” innebär att ordern inte längre går att avboka eller ändra.

Transportsätt
Alla leveranser sker normalt med _____ och utförs i enlighet med deras gällande regler för respektive fraktsätt.

Postpaket
Vi har en fast fraktkostnad på ____ kr på paket upp till 30kg. I normala fall är paketet framme inom 1-3 arbetsdagar.
Kan ingen ta emot leveransen på adressen levereras det till ett utlämningsställe som är anslutet till______ och du får en SMS-avi för hämtning.
Skulle mottagaren av någon anledning ha vägrat eller valt att inte hämta/ta emot försändelsen kommer en kostnad för både frakt och returfrakt på minst ____ kr  debiteras kund.

Fraktkostnaden gäller inom Sverige med Gotland, dock inte vissa öar utan broförbindelse och vissa orter.

Vid större beställningar eller skrymmande gods ber vi er kontakta oss för att ta fram ett kostnadsförslag.

Skadade försändelser
Om en produkt/försändelse skadats i transporten skall detta snarast anmälas till _____, normalt via utlämningsstället. Vid utvändigt synliga skador skall detta anmälas vid mottagandet, dolda skador skall reklameras inom 5 dagar från mottagandet. Underlåtelse att anmäla transportskada inom denna tid förverkar reklamationsrätten på produkten, då det inte i efterhand kan bevisas hur skada uppstått.

Återköp och ångerrätt
Enligt distansköpslagen har du som kund 14 dagars ångerrätt efter det att du har mottagit din vara. Om du inte tycker att din beställda produkt motsvarar dina förväntningar, är skadad eller har annat fel kontakta oss så fort som möjligt.

Meddelandet ska skickas till oss på maria@nostalgihuset.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Enklast är att vända mailet du har fått med orderbekräftelsen, så finns all information vi behöver där.

För att returnera varan måste den vara i samma skick som den var innan frakten och packas och skickas i samma emballage som den kom med. Kunden ansvarar för kostnader som avser returfrakt samt eventuell försäkring. Återbetalning genomförs när varan är återlämnad i samma skick som den var i när den ankom till dig som kund.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

ÅNGERRÄTTEN GÄLLER INTE:

  • Vid specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål.
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt.
  • Om du som kund inte har nyttjat din ångerrätt inom 14 dagar

Reklamationer
Konsumentköplagen föreskriver 3 års reklamationsrätt för privatpersoner, oavsett vilken garantitid som gäller på en produkt. Reklamationen skall göras inom skälig tid från det att felet upptäckts. Vid reklamation efter det att garantitiden utgått skall köparen kunna påvisa att det uppkomna felet fanns på produkten redan vid leveranstillfället. För att säljaren ska ansvara för felet på varan krävs att felet är ursprungligt, det vill säga att det fanns redan när du köpte varan. Fel som visar sig inom sex månader anses alltid vara ursprungliga fel, som säljaren ska åtgärda utan kostnad för dig. Han behöver dock inte ta ansvar för felet om han kan bevisa att du har orsakat det, till exempel genom att inte ha följt skötselanvisningar eller vanvårdat varan. Efter sex månader är det du som ska visa att varan hade ett ursprungligt fel.

Tryckfel etc.
Vi reserverar oss för tryckfel, fel i information samt fel i varuspecifikationer. Alla bilder är att se som illustrativa och behöver inte återge produktens exakta utseende eller beskaffenhet.

Begagnade varor
Alla möbler som säljs på Nostalgihuset är vintage eller begagnade, läs under varan för information om skicket. Då vi undersöker varans skick tar vi i beaktande tidigare skador, restaureringar, slitage mm. och på vilket sätt detta påverkar föremålets helhet.

Vid köp av belysning eller annan teknisk utrustning garanterar Nostalgihuset funktion när varan inhandlas och hämtas. Vi ger då garanti på funktionen i 7 (sju) dagar efter den dag varan upphämtats. Därefter utgår garantin och därav reklamationsrätten då det är i princip omöjligt att veta skicket på ledningar och liknande i tekniska apparater. Nostalgihuset kan inte ge någon garanti på säkerheten i belysningsvarorna och vi rekommenderar alltid att köparen själv, eller i samråd med professionell fackman går igenom varan innan användning.

Färger
Vi försöker att visa färgerna på varorna så exakt som möjligt men vi kan inte garantera att de färger som visas hos oss exakt återger de färger som varorna har i verkligheten. Hur färgen återges beror bl.a på din dator och bildskärmens inställningar.

Force Majeure
I det fall frakt blir försenad på grund av oförutsedda händelser, utanför företagets kontroll, så som naturkatastrofer, strejker eller annan påverkan som går under “Force Majeure”, så tar vi inte ansvar för de eventuella konsekvenserna. Vi kommer oavsett att göra vårt bästa för att bistå med så god hjälp som möjligt i en sådan situation.

Integritetspolicy

Vilka personuppgifter hanterar vi?
Nostalgihuset samlar in och hanterar personuppgifter. Personuppgifter är information som kan koppla Kunden till en fysisk person. De uppgifter som samlas in är namn, adress, e-postadress, telefonnummer. Vi hanterar även annan information som Kunden lämnat vid sina kontakter med oss, exempelvis betalningsuppgifter.

Hur samlas uppgifterna in?
Personuppgifterna samlas in när kunden via mail eller meddelande lämnar dem för att genomföra ett köp. Nostalgihuset samlar även in annan information som Kunden lämnat vid sina kontakter med oss.

Vad används uppgifterna till?
Nostalgihuset hanterar personuppgifter i den omfattning det behövs för att kunna identifiera Kunden och fullfölja sitt avtal med Kunden om leverans av tjänster och produkter. Exempelvis behandlas personuppgifter för administration av Kundens köp och försäljning, fakturering, leverans samt support. Behandlingen ovan är en förutsättning för att Nostalgihuset ska kunna tillhandahålla Tjänsten och den rättsliga grunden är Fullgörande av avtal.

Kommunikation om tjänsten
Nostalgihuset behandlar personuppgifter vid övrig kommunikation med Kunden exempelvis för att informera Kunden om service och leverans. Behandlingen utförs i syfte att förbättra Tjänstens tillgänglighet för Kunden samt Kundens upplevelse av Tjänsten och den rättsliga grunden är Berättigat intresse.

Efterlevnad av lagar
Nostalgihuset behandlar personuppgifter i syfte att fullgöra sina lagstadgade skyldigheter. Exempel på detta är lagring av faktureringsunderlag för att uppfylla skyldighet enligt bokföringslagen. Den rättsliga grunden är Rättslig förpliktelse.

Förhindra missbruk av tjänsten
Nostalgihuset behandlar personuppgifter för att upptäcka eller förhindra en användning av Tjänsten som strider mot Användarvillkoren. I syfte att förhindra missbruk av Tjänsten kan Kunden, exempelvis vid utebliven betalning, bli föremål för automatiskt beslutsfattande som leder till temporär eller permanent avstängning från Tjänsten. Den rättsliga grunden är Fullgörande av avtal.

Hur länge sparas uppgifterna?
Uppgifter sparas då vi enligt lag är skyldiga att spara dem under en längre tid, exempelvis enligt bokföringslagen. De personuppgifter som Nostalgihuset hanterar på grund av rättslig förbindelse sparas så länge som den aktuella lagen kräver. Vid obetald fordran sparas uppgifterna tills det att fordran är reglerad.

Vilka uppgifter lämnas ut?
Nostalgihuset kan komma att lämna ut information, däribland personuppgifter, till tredje part vid till brottsbekämpande myndighet enligt lag och myndighetsbeslut.

Hur skyddas uppgifterna?
Nostalgihuset vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda alla insamlade uppgifter. All intern behandling av personuppgifter är reglerad och de anställdas tillgång till uppgifterna begränsad.